Un equip d’investigadors del CSIC ha aconseguit obtenir tomàquets sense llavors i amb un elevat contingut en carotenoides a partir d’ovaris no fecundats.
En la major part de les plantes , el pas de flor a fruit no té lloc en absència de fecundació . No obstant això , en determinades condicions , hi ha la possibilitat que per partenocàrpia si.
L’experiment consisteix en bloquejar, mitjançant enginyeria genètica, el desenvolupament dels estams ,i així generar plantes amb esterilitat masculina. Els ovaris d’aquestes es desenvolupen sense necessitat de fecundació, i dóna lloc a fruits sense llavors o partenocàrpics.
El treball podria tenir aplicacions en el sector agronòmic , ja que permet un millor control de les collites. També podria resultar d’interès per a la indústria del processat del tomàquet , que es beneficiaria dels fruits sense llavors .
Fins ara , el desenvolupament de fruits partenocàrpics s’havia aconseguit mitjançant l’ús de reguladors del creixement de la planta . No obstant això , segons els investigadors , aquests tractaments exògens condueixen generalment a malformacions i fruits de baixa qualitat .